Saturday, April 16, 2011

Selamat Pulang

Assalamualaikum..

Alhamdullillah. Akhirnya dapat pulang dengan selamat. Syukur! Rindu rumah, rindu katil, rindu mak abah sebenarnya. Walaupun nyaman rasanya tidur di hotel, tapi sebenarnya nyaman lagi tidur di rumah sendiri. Ececeh.

Empat hari berkursus di Pulau Pangkor sememangnya pengalaman yang indah. Lebih indah dari itu, kami melalui mini gathering sebenarnya. Bukan apa, daripada 6 orang yang dapat posting Selangor, lima orang terpilih untuk mengikut Kursus Orientasi Guru Baru di Pulau Pangkor. Memang la best sebab dapat jumpa geng-geng lama plus dapat jumpa kawan baru yang sekepala. hehehe.

Tapi empat hari di Pangkor, satu gambar pun aku tak tangkap. Tak tahu kenapa. Mungkin kali nie, nak bagi peluang kat diri sendiri berehat panjang apatah lagi to enjoy the moment. So, no picca!

Masa empat hari di Pangkor, macam-macam aktiviti yang kami buat. Shopping tu jangan cerita la. Nak-nak orang perempuan kan? Macam-macam kerepek ikan,sotong kering, ikan bilis mata biru dan satay aku borong walaupun belum bergaji. Tujuannya, nak bagi kat mak, sekolah dan kakak-kakak kerani.

Mula-mula tu rasa rugi jugak beli banyak-banyak. Tapi bila fikir-fikir balik, tak rugi pun memberi kalau tujuannya untuk merapatkan silaturrahim. Semoga lebih kukuh dah utuh selepas ini. Kemudian, kami sempat pergi snorkelling dan ada yang naik banana boat. Memang happening sangat berkursus di Pangkor.

Lebih daripada itu, aku jadi lebih aware dengan perkembangan semasa. Dalam kursus itu, aku dapat mengetahui serba-sedikit syarat-syarat pengesahan jawatan dan apa yang patut aku lakukan selepas ini. Daripada kursus itu juga, kami diajar untuk menjadi insan pendidik yang gemilang. Bukan setakat pandai mengajar tapi perlu jadi lebih bertanggungjawab dengan masa, perbuatan dan tingkahlaku.

Bukan senang sebenarnya untuk jadi seorang guru. Apa lagi cikgu sekolah rendah. Setiap inci perbuatan, percakapan, dan pandangan kita, akan ditiru, diikuti dan digunapakai oleh murid-murid. Kalau silap ajaran, maka sesatlah murid-murid nanti.

Insya-Allah kalau ada masa nanti, aku akan kongsikan juga gambar-gambar semasa di Pangkor daripada kawan-kawan yang lain. Jadi, nantikan. Insya-Allah.

Sekian, selamat malam







No comments:

Post a Comment