Friday, July 22, 2011

Meja Rezeki

Sedar tak sedar lagi seminggu umat Islam akan menyambut Ramadhan. Tahun nie Ramadhan aku berlainan sedikit. Kalau tahun-tahun sebelum nie, bersahur dan berpuasa dengan kawan-kawan, tapi Ramadhan tahun ini aku berpuasa dengan keluarga. Begitupun aku tetap bersyukur.

Bersahur dan berpuasa dengan kawan-kawan banyak kenangannya. Berbuka dan bersahur bersama-sama adalah momen paling indah dalam hidup aku sepanjang bergelar student IPG. Dulu-dulu kan kitorang duduk menyewa. Jadi kadang-kadang, sahur memang tak menentu. Kalau rajin kitorang masaklah. Kalau tak, telan air kosong je la pagi-pagi.

Bila diingat-ingat, memang terasa rindu. Apapun, semua kenangan itu hanyalah nostalgia yang hanya mampu dikenang tapi tak mampu diulang. Kalaupun berulang, situasinya pasti berbeda kerana kita tak akan mampu untuk memutar kembali waktu.

KISAH MEJA REZEKI & KUIH RAYA

Haha. Cerita yang satu nie memang kelakar. Senang cerita ini kisah tempat kerja la. Sekolah yang aku mengajar sekarang. 

Nak dijadikan cerita, aku nie masa mula-mula masuk sekolah tu memang hidup merempat la atau dengan kata lain, tak ada tempat. Maklumlah, sekolah tin sardin. Duduk pun berhimpit-himpit dan berkongsi. 

Tup tup lepas dapat gaji pertama, aku decide untuk cari tempat sendiri dan beli meja guna duit sendiri. Aku pun memang dah aim dah satu tempat nie. Tempat yang aku aim nie memang agak kecik, tapi nak buat macam mana, biarlah kecil asalkan ada tempat sendiri. Kiranya, aku memang redha lah dapat tempat sekangkang kera tu.

Tapi masalahnya, tempat yang aku duduk sekarang, memang selalu jadi port tempat meletak barang. Tak kiralah, makanan ker, kain-kain ker, tupperware ker, memang semua orang hangkut letak kat meja aku. Dah aku yang pilih nak landing kat situ, nak tak nak kena terima je lah. Lagi-lagi time port luck. Memang meja aku tu jadi meja rezeki lah senang cerita. Huhu.

So, ceritanya, dalam 2-3 minggu lepas, cikgu-cikgu nie dah pakat-pakat sibuk dok jual kuih raya la, kain raya la, tupperware raya la kat meja aku. Aku pun tak kata apa la. Ye lah kan. Dah biasa. Alah bisa tegal biasa. 

Jadi aku pun tengok je la. Tapi dalam hati tu ada gak terdetik, kalau aku letak barang nie agak-agak boleh jual tak? Sebab aku tengok based on cikgu-cikgu yang dah letak kuih sebelum nie, kadang-kadang kuih sample semua habis tapi tak de pun orang nak order ke hape. Aku dah cuak. Kiranya, hasrat nak menjual tu terbantut begitu saja.

Tapi minggu lepas, mak aku cadangkan aku cuba la jual popia pintal yang pada aku memang sedap sedunia lah. Aku pun dalam hati dah berbelah bahagi. Tapi aku cuba positifkan diri. Kalau ada rezeki ada lah. Kalau tak pun, tak pe. So, berbekalkan sisa-sisa semangat dan keyakinan senipis kulit bawang, aku pun redah je la. Pejam mata and letak je sample popia atas meja. Kebetulan pulak, aku ada meeting SAPS (Sistem Analisis Peperiksaan ke hape tah namanya!). 

Balik jer dari meeting, tengok-tengok agak ramai gak yang order. Aku memang senyum lah... Tak sangka pulak masin mulut aku dok kata meja tu meja rezeki. Tup tup alhamdullillah. Memang rezeki aku. 

Terima kasih la kepada yang dah order. Seronok sebenarnya berbisnes nie kan? Dapat gak duit poket buat belanja raya. Apapun thank you dan begitulah ceritanya.... heheheheheh. Sori lah tak benda nak ngarut. hehehe....

Kbhai!









No comments:

Post a Comment