Thursday, January 13, 2011

Aku, Doktor Gigi dan ...

Sebenarnya, tadi petang aku ada pergi jumpa doktor gigi. Jumpa pun hanya untuk buat pemeriksaan biasa gigi dan 'scaling'. Doktor kata gigi aku, memang tak ada banyak masalah. Hanya ada karang gigi dekat bahagian geraham belakang dan dia nasihatkan aku untuk floss gigi selalu. Selain itu, aku memang tak ada masalah lain macam lubang dan sebagainya.

So, dah alang-alang jumpa doktor gigi yang kacak tapi menakutkan itu, aku pun mintak la dia buatkan 'scaling'. Scaling nie ialah rawatan untuk mengikis plak ataupun kalkulus pada gigi. Kalau nak tau apa dia 'kalkulus' tu, silalah Google untuk image yang lebih jelas. Karang tak pasal-pasal ada jugak yang loya dan muntah hijau kot kalau aku tunjukkan gambar plak gigi tu.

Harga untuk rawatan 'scaling' ni kalau nak diikutkan tak la mahal sangat. Disebabkan aku buat rawatan di klinik swasta, so, bayaran yang dikenakan pun agak berpatutan la. Dalam RM 60 untuk setiap sesi dan sesi rawatan pun berjalan lebih kurang setengah jam bergantung kepada masalah gigi korang.

Lepas tu, aku pun mintak doktor tu buatkan consultation pasal pemakaian braces. Lagipun, aku memang dah lama nak pakai braces sebab ada masalah crowding kat bahagian depan gigi. Cuma sebelum nie, kewangan aku tak berapa mengizinkan. 

Bincang punya bincang, doktor tu cakap kos rawatan untuk buat braces lebih kurang 3k and aku pun kena  buat x-ray dulu sebelum dia boleh putuskan rawatan apa yang paling sesuai untuk gigi aku. 

Tengoklah macam mana nanti. Kalau tak ada apa-apa yang menghalang, mungkin tahun nie dapatlah aku gigi besi!

Terpaksa la pakai gigi besi kalau nak gigi cantik senyuman menawan.











5 comments:

  1. wah...pki gg bsi la kak ainul pas ni erk..jeles3!!..he2~('_____________________')

    ReplyDelete
  2. tu la.. akak dah lama nak pakai
    sejak f4 sebab gigi berlapis and jarang
    kat bahagian atas.
    doakan tahun nie akak pakai braces

    ReplyDelete
  3. ooouh...tp,xnmpk buwok pom..sweeet je tgk..;)

    ReplyDelete
  4. nk pakai jgak.. nmpak cute ja bila org pakai dawai tu..huhu

    ReplyDelete
  5. teringn jgak nk pkai braces ni..gg sye pon xbpe tsusun..p bile pkir kos...kene tangguh dlu la niat 2..huhu

    ReplyDelete