Sunday, January 9, 2011

My Make-up Story


Entri hari ini nak berkongsi tentang pengalaman aku masa mula-mula belajar make-up dulu. Seingat aku, aku mula berjinak-jinak dengan make-up nie masa umur 15 tahun. Time tu barang make-up pun tak la banyak macam sekarang ni. Ada la dalam 2-3 barang. Masa tu, aku tak tau lagi macam mana nak apply make-up. Barang yang ada pun hanyalah pelembab, compact powder cap ayam dan lipstick kepunyaan mak aku yang secara tak sengaja terjumpa bawah katil masa tengah mengemas rumah. Tu pun dah patah-patah. Tak de rupa lipstick langsung!

Tapi keinginan untuk bermake up tu memang ada dan sangat tinggi. Ada la dalam beberapa kali aku pergi sekolah dengan bermake up. Tu pun sekadar pakai bedak dan lip balm. Tak berani la pulak nak pakai lipstick pergi sekolah. Takut cikgu marah. Make-up pun nipis-nipis jer sampai tak de sapa yang perasan. Konon dah lawa habis la time tu! hehe.

Masa tingkatan 4 dan 5 aku dah 'up' sikit. Kiranya barang make up pun dah bertambah. Dari dua tiga barang dah jadi 4-5 barang. Masa tu dah pandai nak apply foundation, bedak, lip balm sikit dan lipstick nipis-nipis. Masih tak der siapa yang tau. Cuma muka aku nampak berseri sikit la berbanding kawan-kawan seangkatan pada waktu itu. hehe. 

Sebetulnya, aku banyak terpengaruh dengan mak aku. Bila mak aku pakai foundation, aku selalu tengok. Dan dari situ lah aku dapat pelajaran yang pertama. Apply foundation dulu sebelum pakai bedak. Ini memang terbukti benar dalam asas make-up.

Barang-barang make-up, aku peroleh secara second-hand. Maksudnya, bila mak aku dah tak guna dia punya bedak muka dan foundation atau ada beli yang baru, yang lama punya aku sental la. Ye la, masa tu mana la nak ada duit beli barang make-up bagai. Kalau ada duit pun, aku takkan beli punya. Baik beli makanan buat alas perut tak pun beli buku. Tu lagi baik kan?



Tapi pengalaman belajar make-up masa zaman sekolah memang sangat kelakar. Aku pun bukannya reti sangat bab-bab make-up nie. Sekadar nak conteng-conteng tu boleh la. Cuma dari dulu sampai sekarang, aku memang jarang bermake-up tebal kecuali waktu tarian dan bila ada occasion-occasion tertentu sahaja. Selebihnya, aku senang dengan make-up yang simple and natural. Lagipun, make-up nie bukannya topeng untuk kita merubah muka kita. Sebaliknya, ia adalah satu medium untuk kita menyerlahkan lagi kecantikan asli yang ada pada wajah kita dan menutupi kekurangan-kekurangan yang ada. 

Nanti kalau aku rajin, aku update la pulak pengalaman aku belajar make-up dari zaman matrik sampai sekarang. Tu pun kalau rajin la kan? hehe. Ok la, see ya next time!







1 comment:

  1. I will right away grasp your rss as I can't in finding your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly permit me recognize in order that I may just subscribe. Thanks.

    Feel free to visit my blog e-cigaret

    ReplyDelete