Wednesday, October 6, 2010

GhOst StoRy: Kellie's Castle


Assalamualaikum
Hi u ols!
Alhamdullilah, berjumpa lagi kita pada entry kali ini!

********************

So, entry kita pada kali ini tidak lagi bercerita  tentang kisah raya sebaliknya more to my personal liFe. 
Harap korang sume ok la! 
Coz ader antara pembaca-pembaca blog nie 
(walaupun belum sign in sebagai followers) tanya kenapa banyak entry aku berkisar sal raya? 
Jawapannya mudah jer. 
Sekarang kan musim raya, so cerita raya la. Kalau ada musim menuai ker, musim bunga ker, musim banjir ker, aku cerita la pasal musim2 yang lain tue! Hehe.. 
Jangan mara ha.... Gurau-gurau jer!


So, seperti yang korang sedia maklum beberapa hari yang lalu, aku and kawan2 kelas yang lain telah membuat lawatan singkat sempena cuti-cuti Malaysia ke istana berhantu atau orang Perak panggiL Kellie's Castle. Korang penah sampai ker kat Kellie's Castle tu? Hehehe. Aku dah! Bangga tak? Bangga la jugak kan?


Disebabkan aku dah lupa bagaimana sejarah Kellie's Castle nie bermula, so aku pun start la Google sal Istana Berhantu nie. Oklah, jom gwa story sikit sal Kellie's Castle nie. Tapi ini berdasarkan versi yang aku baca la. Banyak sebenarnya misteri di sebalik Istana Kellie nie sehingga menimbulkan buah mulut orang dari dulu hingga sekarang.



~Kellie's Castle~ A story behind love and tragedy


Pemilik sebenar istana ini bernama William Kellie Smith. Actually, Kellie nie tak berniat pun nak bina istana ker haper. Dia just nak bina sebuah banglo khas untuk isterinya yang tercinta Agnes dan his daughter Helen. Bagaimanapun, selepas beberapa tahun perkahwinan Kellie nie teringin sangat nak anak lelaki untuk meluaskan empayarnya di lembah Kinta nie. Namun, selepas mencuba selama beberapa tahun hasrat Kellie untuk menimang satu-satunya anak lelaki tidak kesampaian. Suatu hari, salah seorang daripada pekerja buruh  Kellie telah mencadangkan supaya Kellie nie berdoa kepada Dewa Amman (Hindu Goddes) yang dipercayai dapat menunaikan semua permintaan. Akhirnya, termakbul jugak hasrat Kellie nie untuk mendapat anak lelaki yang diberi nama Antony.


~Kellie's Castle~


Dipendekkan cerita, sebagai penghormatan kepada dewa Hindu tu, Kellie telah memasukkan unsur-unsur seni bina Hindu dalam pembinaan banglonya. Akan tetapi, pembinaan banglo Kellie yang mengambil masa selama 10 tahun itu telah terhenti selepas pembunuhannya. Akhirnya, banglo sebesar istana itu dibiar dan ditinggalkan begitu sahaja di dalam sebuah ladang getah yang dipenuhi semak-samun di Batu Gajah. Ada pendapat mengatakan, banglo yang belum sempurna itu masih berdiri megah seolah-olah menanti kepulangan tuannya, untuk disempurnakan.


~Adakah William Kellie Smith akan kembali untuk menyempurnakan apa yang telah dia tinggalkan?

Haa... Takut tak? Mesti korang takut kan? Actually, aku pon meremang gak especially time lalu kat koridor misteri yang ramai orang percaya dan pernah ternampak kelibat Kellie nie lalu seolah-olah menziarahi rumah tinggalannya. Tapi aku tak nampak la pulak hari tue. Ish Ish Ish!



~Muka gembira dapat jejak kaki ke Istana Kellie~ Peace Sket~ Wah Bangganya!



 ~muka ketakutan~ =P



~PhotoshooT~




~Sweet @ Haunted House~



~nampak time nie macam cool jer padahal gayat beb~


~konon macho la sumer tangkap gambar kat roof top Kellie's Castle~



~famiLy Photo aLbUM~ (gambar skema)


TiLL tHEN
~cHow Cin CaO~

2 comments:

  1. Kepada sesiapa yang pernah pergi Kellie's Castle nie, jom la kiter share story. Mane la taw info y i bagi salah ker aper ker kan?

    Jangan malu2 taw tok leave comment and suggestions!

    thanx u~

    ReplyDelete
  2. lady, get your fact right..Mr William Smith bukan mati dibunuh.

    ReplyDelete